Machinedynamiek:
Een gieterijkoeler is in wezen een door massa gecompenseerde triltransportband met een luchtdichte kap voor industrieel gebruik, die gewoonlijk tussen de uitloop- en de sorteertransportband wordt geïnstalleerd. Een oscillerend systeem, bestaande uit een trogvormige goot en bladveren met actieve – op regelmatige afstanden geplaatste – trillingsdempers, wordt bij zeer lage frequenties bekrachtigd door een excentrische krukasaandrijving met schuifregelaar. Het basisframe van de machine is verankerd aan de fundering en het systeem vergt slechts een gering aandrijfvermogen. Aangezien de dynamische, resterende krachten van de bladveren grotendeels worden gecompenseerd door het actieve, door massa gecompenseerde systeem van trillingsdempers, worden slechts zeer geringe resterende, dynamische krachten naar de fundering overgebracht. De gietstukken worden langzaam, gelijkmatig en voorzichtig door het stroomkanaal getransporteerd, zonder microwerpbewegingen.
Thermodynamica:
Een lucht-massastroom wordt door de kanaalvormige koeler geleid in de tegengestelde richting van de stroom van de gietstukken en koelt ze daardoor af. Het basisprincipe is gebaseerd op een tegenstroom-warmtewisselaar tussen het gietijzer en de lucht, waarbij de totale oppervlakte van alle gietstukken die zich op dat moment in de koeler bevinden, het totale beschikbare warmtewisselaaroppervlak vertegenwoordigt. In fysische termen is de tegenstroom-warmte-uitwisselaar de meest efficiënte en effectieve warmteoverdrachtsmethode. Om de koelcapaciteit te optimaliseren, kan de machine worden uitgerust met bevochtigers, aangezien de warmteoverdracht nog doeltreffender is in vochtige luchtomstandigheden.
Ontwerp:
Het transportoppervlak voor de gietstukken bestaat uit gesegmenteerde, elkaar overlappende, trogvormige gootgedeelten die zijn gemaakt van slijtvaste, dikke wanden van mangaanstaal en zijn vastgeschroefd op een draagconstructie. Bij het ontwerp is er rekening gehouden met de thermische uitzetting.
Aandrijving:
De krukasaandrijving met schuifregelaar bevat standaard behuizingslagers, een standaard driefasenmotor (voettype) en een getande V-riemaandrijving. De aandrijving is toegankelijk voor onderhoudswerkzaamheden.
Technische specificaties
- De afmetingen en ontwerpspecificaties zijn afgestemd op de specifieke eisen van de klant
- Standaard werkbreedtes: 1400, 1600, 1800, 2000, 2500 en 3200 mm
- Er zijn ook andere werkbreedtes verkrijgbaar.
- Max. werklengte tot 60.000 mm per systeem